måndag 27 januari 2014

Frukttårta


Smeten är för en form på 18 cm i diameter. För större finns recept här.

Citronbotten
Ägg
Socker
Mjöl
Potatismjöl
Bakpulver
Citron

Tre lika stora glas.

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Knäck fyra ägg i ett av glasen.
3. Fyll det andra glaset med lika mycket socker som det blev ägg i det första.
4. Fjärde glaset fyller du hälften mjöl och hälften potatismjöl så det blir lika mycket i det som i första glaset.
5. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Så med andra ord vispa ganska länge.
6. Blanda i mjölblandningen, 2 tsk bakpulver. ha även i saft och skal från en citron.
7. Smöra och bröa en form.
8. Känn med sticka. Men undvik att öppna luckan dom första 20 min. Dela i tre eller fyra delar när den svalnat.


Jordgubbsmousse
600 gram jordgubbar (frysta går utmärkt)
1 dl Strösocker
8 st Gelatinblad
6 dl Vispgrädde

Gör så här:
1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min.
2. Koka upp jordgubbarna och sockret.
3. Ha i gelatinet och låt det smälta i dom varm jordgubbarna.
4. Låt svalna i kylen. Men endast svalna, inte stelna!
5. Vispa grädden och rör försiktigt ner jordgubbssmeten i grädden.
6. Låt stelna i 2 timmar eller fyll tårtan med den på en gång.



Garneringen
Vispgrädde
Mandelflarn
Kiwi
Ananas
Apelsin
Jordgubbar

Jag valde att använda dessa frukter. Det går ju givetvis att använda andra frukter.
Jag hade grädde på hela tårtan och valde att ha mandelflarn på kanterna.
Frukten skivade jag tunt och la snyggt uppe på.


Det var lite styrigt att få på mandeln på sidorna. Men det gick.
Är själv väldigt nöjd med denna tårta. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar