söndag 12 januari 2014

Chokladtårta med Hallonmousse

Jag började med att göra hallonmoussen eftersom den ska stelna.

Hallonmousse
225g Hallon (frysta går utmärkt)
½ dl Socker
4 blad Gelatin
3 dl Vispgrädde

Gör så här:
1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min.
2. Koka upp hallonen och sockret.
3. Smält gelatinet i den varma hallonpurén och låt svalna i kylen (inte stelna bara svalna)
4. Vispa grädden och vänd ner det i den svala hallonpurén.
5. Låt stelna i ca 2 timmar eller fyll tårtan i en anslagsring direkt mellan tårtbottnarna.


Jag hade i lite karamellfärg så den blev mer rosa. 




Smet till en form med 18 cm i diameter.

Tårtbotten
Ägg
Socker
Mjöl
Potatismjöl
Bakpulver
Kakao

Tre lika stora glas.

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Knäck fyra ägg i ett av glasen.
3. Fyll det andra glaset med lika mycket socker som det blev ägg i det första.
4. Fjärde glaset fyller du 1/3 Mjöl, 1/3 potatismjöl och 1/3 Kakao så det blir lika mycket i det som i första glaset.
5. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Så med andra ord vispa ganska länge.
6. Blanda i mjölblandningen och 2 tsk bakpulver
7. Smöra och bröa en form.
8. Dela i tre delar när den svalnat lite.

Tid är svårt att säga! Sätt in formen och låt den stå i minst 20 min utan att öppna ugnen. Efter 20 min kan du hålla koll och testa med sticka. Min tog ungefär 35 min. 



För er som vill göra större finns det mer utförligt och med andra smaker här.


Ultimate Chocolate Frosting
9 dl Florsocker
2,5 dl Kakao
180g Mjukt Smör
1,25 dl Mjölk
3 tsk Vaniljsocker

Gör så här:
Blanda allting i en skål och vispa med en elvisp. Lätt som en plätt.


Sen är det bara att mecka ihop tårtan.


Förökte mig på att göra detta mönster.





Hoppas ni blir lika nöjd som jag blev=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar